Skyline

Skyline

Het Open Nederlands Kampioenschap 2019


In Dieren werd ook dit jaar weer het ONK gespeeld. Ik had me opgegeven voor Reservegroep C, en ging de eerste 6 partijen als een speer. Als eerste staan met 5,5 punt is niet gek toch. Daarna kwam de klad erin, zeker toen ik na de voorlaatste partij al mijn concurrenten ineens onverklaarbare puntjes zag uitlopen.
Later, na het lezen van de Regiobode, begreep ik waarom: "Eén deelnemer aan de reservegroep C werd uit het toernooi verwijderd omdat hij werd betrapt op het stiekem bij zich dragen van een mobiele telefoon, waarop schaakanalyseprogramma's stonden", aldus het krantje.
Mijn "concurrenten" hadden allemaal voor hun partij met deze deelnemer 1 punt gekregen, behalve ik, want ik had als enige gewonnen!
Eerlijk gezegd kon ik na analyse van onze partij niet zeggen dat ik tegen een schaakprogramma had gespeeld. Daarvoor waren de zetten van mijn tegenstander nou ook weer niet zó briljant. De mijne ook niet trouwens, we blunderden wat af hè! Voor hen die het niet laten kunnen, de betreffende partij staat hier.  (ook twee partijen van Jan.)  ;-)
Uiteindelijk heb ik 5,5 puntjes gepakt uit 9 partijen. Ook niet slecht, al zeg ik het zelf.
P.S.: Jan en Albert deden het in de 4-kampen een stuk beter en werden beide al of niet gedeeld eerste in hun betreffende groepjes. Proficiat heren! 

(Bron: Fred)
Schaker uit toernooi NK gezet om stiekem gebruik telefoon

DIEREN – Op het Open Nederlandse schaakkampioenschap in Dieren is deze week een deelnemer uit het toernooi verwijderd. Een 19-jarige Utrechter, uitkomend in de lagere C-klasse, werd betrapt op telefoongebruik.

,,Telefoons moeten tijdens een partij zichtbaar naast het schaakbord liggen of opgeborgen zijn”, zegt hoofdscheidsrechter Koos Stolk. ,,Een mobieltje in de broekzak is streng verboden en reden voor diskwalificatie.” 
Schaakrating steeg explosief
Al voor het Open Nederlands Kampioenschap werd Stolk getipt over de Utrechter, wiens schaakrating na het winnen van meerdere toernooien de afgelopen maanden explosief steeg.


,,Er waren vermoedens over fraude, dus de betreffende deelnemer is nauwlettend in de gaten gehouden”, zegt Stolk. Woensdag, tijdens de voorlaatste speelronde, bezocht de Utrechter gedurende zijn partij tegen een 10-jarige tegenspeler opvallend vaak het toilet. Reden voor Stolk om de verdachte met een metaalscanner te screenen.
Weigeren van de scan
De Utrechter wilde niet aan de metaalscan meewerken. 
Stolk: ,,Ik wees hem op de regels: weigeren van de scan staat gelijk aan diskwalificatie.” Uiteindelijk bekende de 19-jarige een telefoon in zijn broek te verbergen. Op zijn mobieltje werden diverse schaakapps gevonden.
(Bron: Remco Kock